Der er ingen tvivl om, at digital tilstedeværelse er alfa og omega i dagens mediesamfund. Hvor det tidligere var nok at have et rigtig godt produkt og køre offline marketing, har fokus nu flyttet sig på de digitale medier. Og som virksomhed kan du ikke ignorere denne del af forretningen. Hvorfor spørger du måske? Først og fremmest fordi det er der, din målgruppe er. Og hvis du vil ramme dem, må du også kommunikere på de platforme, hvor de er aktive. Et eksempel på en virksomhed, som benytter de sociale medier og platforme meget, er Dansk Boligforsikring. Mere om det i det følgende.
Dansk Boligforsikring: traditionel branche med moderne kommunikation
Lige meget hvilken virksomhed, du sidder i, er det formegentlig relevant at være aktiv på de digitale medier – i stor eller minde omfang. Kender du nogen, der ikke er på nettet eller på Facebook? Det gør du måske, men det er formegentlig ikke ret mange. Selv for en ellers traditionel og måske konservativ branche som forsikringsbranchen, er det relevant at være aktiv digitalt. Det illustrerer Dansk Boligforsikring meget godt.
Dansk Boligforsikring er et forsikringsselskab, som beskæftiger sig med boligområdet. Virksomheden tilbyder to forsikringer: ejerskifteforsikring og sælgeransvarsforsikring. Umiddelbart kunne man tænke, at et forsikringsselskab umiddelbart er konservativt og ikke egnet til at være på sociale medier og lignende. Men hvis du så lige tænker endnu engang, hvem Dansk Boligforsikrings målgruppe er? Målgruppen er boligkøbere, som kan spænde i alder fra alt mellem ca. 22-75 år. Selvfølgelig vil en stor del af målgruppen derfor være at finde på de digitale platforme, og derfor er Dansk Boligforsikring også.
Hvilket content er relevant?
Det, der er vigtigt, er at producere content, som er værdifuldt for målgruppen. I tilfældet med Dansk Boligforsikring resulterer det eksempelvis i en masse gode råd og tips til boligejere. Det kan være, hvordan skimmelsvamp holdes væk fra huset, hvordan du proaktivt holder øje med revner, hvordan du slipper fri for myrer og lignende. Ligeledes får du relevant viden inden for boligmarkedet og tips til, hvad du skal være obs på i forbindelse med eksempelvis ejerskifteforsikringer og sælgeransvarsforsikringer.
Virksomheden producerer også visuelt. Se for eksempel Dansk Boligforsikrings youtube-kanal.
Aktiviteten på de digitale platforme kan gøre, at du bliver opfattet som et brand, der følger med tiden. Ligeledes kan det konkrete indhold skabe større brandværdi, hvilket i sidste ende er afgørende for, at du bliver valgt over konkurrenten.