Tanker bag en bilvurdering

Teknologien der anvendes i mange af vores forbrugsgoder, ændrer sig hele tiden, nogen vil måske endda påstå at det ændres fra dag til dag. Det lyder måske en kende overdrevet, hvilket det selvfølgelig også er i visse sammenhæng, men i nogen brancher er der virkelig fart på udviklingen. Det er desuden med til at påvirke værdien på visse brugte produkter. Når man kigger på eksempelvis computere, fjernsyn og lignende slags teknologi, bliver produkternes indhold opdateret og forbedret så ofte, at de falder meget i værdi, så snart de er taget i brug. Man kan sige det samme og biler. Der er dog mere der spiller ind, når der laves en bilvurdering. Ligesom med så mange andre produkter er der naturligvis også klare forskelle og forbedringer, mellem bilmodeller, men faldet i værdi skyldes også mere normale ting som slitage. Desuden findes der også en mere erhvervsøkonomisk forklaring bag værdien.
Hvis en ny bil er til salg, og man finder den på en internetside, der sælger brugte biler, så kan man jo stille spørgsmålstegn ved den pågældende bilvurdering. De to parter, køber og sælger, har forskellig information omkring bilen. Sælger vil jo ofte mene at en bilvurdering er for lav, da den ønsker mest muligt, og sælger mener jo nok at bilen fantastisk, af logiske årsager er det i hvert fald det han giver udtryk for. Køber ved derimod ikke meget om bilen, men vil ofte være skeptisk. Hvorfor skulle man sætte en forholdsvis ny bil til salg? Køber konkluderer ofte, at der må være et eller andet galt med bilen, ellers giver det jo ingen mening at sælge. Da de to parter ikke har den samme information om bilen, så vil et salg normalt ikke finde sted. Det gør altså, at sælger trækker sin bil ud af markedet. Det resulterer altså i at de fleste biler på markedet, er ”mindre gode” biler. Hvis sælger derfor gerne vil af med sin bil, er en lav bilvurdering er nem løsning. Er han dog ikke tilfreds med en lav bilvurdering, og passer det heller ikke til bilen, har han dog det værktøj, at han kan informere køber om alle de ting han ved om bilen, således at de begge har den samme information. Derefter kan det være nemmere for køber at forholde sig til prisen, som den pågældende bilvurdering har resulteret i.
En anden mere logisk grund til, at biler falder meget i værdi, når de forlader fabrikken, er de to parametre antal kilometer og alder. De to ting har klar indflydelse på en bilvurdering. En ældre bil er selvfølgelig mindre værd end en ny og en bil der har kørt langt, er naturligvis mindre værd end en der ikke har. Det skyldes jo det klare faktum, at en bil som udgangspunkt er bygget med henblik på at holde en årrække. Det er baseret på generel viden om hvor lang tid komponenterne holder, men også ud fra en vurdering af hvor meget folk generelt kører. Har man derfor kørt utrolig langt i en nyere bil, så kan man godt forvente, at det påvirker en bilvurdering. Ligesom at det påvirker en bilvurdering, at en ældre bil ikke har kørt særlig langt. Alle de her ting skal altså tages i betragtning, når man kigger på en bilvurdering. Man skal naturligvis også være opmærksom på, hvem der har lavet den her bilvurdering. Har personen, som har lavet den pågældende bilvurdering, interesse i en høj pris, så er det ikke utænkeligt, at den er sat for højt. Det er også en ting, som man tit ser hos privatpersoner. Det er derfor en god idé, at få lavet en bilvurdering af uafhængige parter.